Your browser does not support JavaScript!

گندم کلید توسعه کشاورزی کشور

13 بهمن 1397

گندم کلید توسعه کشاورزی کشور

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تولید گندم را کلید توسعه کشاورزی کشور دانست و گفت: سالانه حدود 50 درصد اراضی آبی کشور و 85 درصد اراضی دیم به کشت محصول گندم اختصاص می‌یابد و لذا نباید تحت هیچ شرایطی از توجه به این محصول استراتژیک غافل شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، مهندس عباس کشاورز در سی و سومین مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و آیین شکرگزاری برداشت گندم استان زنجان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: گندم، ذرت و برنج سه غذای اصلی مردم دنیا محسوب می شوند و تمام کشورها برای تولید این محصولات برنامهریزی و تمرکز ویژه دارند.


وی افزود: هرچند موفقیت های بسیار خوبی در زمینه تولید گندم در کشورمان حاصل شده است اما هنوز با وضعیت مورد انتظار و مطلوب فاصله زیادی داریم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، از آماده سازی نسخه تولیدات دیم در کشور خبر داد و تصریح کرد: از آنجایی که کشاورزی، بویژه کشاورزی دیم کشور بسیار شکننده و حساس است، برای پایداری تولیدات دیم و پایداری درآمد کشاورزان، هم اکنون نسخه تولیدات دیم برای اجرا در کل کشور آماده شده است.


کشاورز با اشاره به این که براساس این نسخه، توسعه کشت حبوبات و واردات پنج محصول از جمله دانه های روغنی و علوفه باید در دستور کار باشد و تمام محصولات دیم در پاییز کشت شود، افزود: براساس این نسخه 30 درصد بقایای گیاهی باید روی سطح اراضی باقی بماند تا تشعشع خورشید روی خاک کمتر شده و رطوبت خاک حفظ شود.


وی بیان داشت: کشت و تولید محصول لوبیا باید یا از طریق آبیاری میکرو انجام گیرد و یا باید کشت جایگزین معرفی شود.


این مقام مسوول با بیان این که تاکنون اجازه نداده ایم هیچ خدشه ای به نهاده ها وارد شود، عنوان کرد: افزایش تولید از طریق بهره‌وری و ارتقای تولید در واحد سطح گره ماندگاری و پایداری تولیدات کشاورزی است.


معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های تولید را راهکار توسعه بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: افزایش تولید یکی از راه های افزایش درآمد بهره‌برداران محسوب می شود و در این راستا بر ارتقای بهره‌وری به جای افزایش سطح تاکید می شود.


این مسوول تصریح کرد: بخش کشاورزی در دنیا و کشورمان سه وظیفه اصلی تامین امنیت غذایی، حفاظت از منابع و افزایش درآمد کشاورزان را بر عهده دارد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با ابراز رضایت از عملکرد سازمان، بیان کرد: استان زنجان از دهه 70 تاکنون همواره در حوزه نرم‌افزاری و ارتقای دانش فنی کشاورزان بسیار موفق عمل کرده است.


گفتنی است؛ در این مراسم مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، استاندار زنجان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، فرمانداران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی حضور داشتند.

1384 بازدید

  • اشتراک گذاری