Your browser does not support JavaScript!

چشم انداز مناسبی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی نیست

15 بهمن 1397

چشم انداز مناسبی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی نیست
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو ، با اشاره به اینکه چشم انداز مناسبی پیش روی صادرات نیست، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات مسئولان در حوزه تجارت باید منتظر کاهش صادرات و در برخی بخش‌ ها توقف صادرات در ماه‌های آتی بود.

وی افزود: در مواقعی که اوضاع اقتصادی مناسب نیست و کسب و کار و تولید دچار چالش شده است، تصمیمات اشتباه مسئولان در حوزه تجارت، اقتصاد، تولید و صادرات فعالان را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.

نورانی با اشاره به اینکه ایجاد و نفوذ در بازار‌های صادراتی سخت است، بیان کرد: حفظ و استمرار بازار‌های صادراتی به مراتب سخت‌تر است چرا که صادرات یک شبه اتفاق نیفتاده که بخواهیم یک شبه آن را از دست دهیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون صادرکنندگان به سبب صدور بخشنامه‌ های متعدد دچار سردرگمی هستند که در این میان مطرح شدن ارز 4200 تومانی، ضربه مهلک و غیر قابل جبرانی را به صادرات وارد کرده است.

وی نوسان نرخ ارز، پیمان سپاری ارزی و بازگردان ارز به سامانه نیما را از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان برشمرد و گفت: در شرایطی که تمامی هزینه‌های تولید و صادرات براساس ارز آزاد محاسبه می‌شود امکان بازگرداندن ارز به سامانه نیما وجود ندارد.

نورانی در ادامه افزود: در شرایطی تحریم که امکان نقل و انتقال ارز وجود ندارد، تصمیمات مسئولان در حوزه اقتصاد و تولید باید متناسب با شرایط موجود باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: اگرچه مسئولان مباحثی مبنی بر رشد 5 تا 10 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل را مطرح می‌کنند، اما این رشد صادرات را باید در بحث نوسان نرخ ارز جست و جو کرد چرا که در خصوص میزان صادرات هیچ گونه افزایشی اتفاق نیفتاده است.

1253 بازدید

  • اشتراک گذاری