Your browser does not support JavaScript!

نیازی به واردات حبوبات نداریم

23 تیر 1397

نیازی به واردات حبوبات نداریم
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیازی به واردات حبوبات نداریم ، امکان تولید حبوبات مصرفی در داخل کشور وجود دارد و به دنبال تغییر زمان کشت حبوبات از بهار به پاییز هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فرامک عزیز کریمی در پاسخ به اینکه وضعیت تولید حبوبات از جمله عدس در کشور چگونه است و چه میزان نیاز به واردات داریم، گفت: در برخی حبوبات از جمله نخود نیازی به واردات نداریم و سالانه بیش از 280 هزار تن نخود در کشور تولید و مصرف می‌شود.

وی به این نکته اشاره کرد که بیشترین حجم تراکم کشت حبوبات در مناطق شمال غرب و غرب کشور از جمله استان‌های اردیبل،‌کردستان، لرستان و کرمانشاه انجام می‌شود که عمدتا هم نخود و عدس به صورت دیم در این مناطق کشت می‌شود.

نیازی به واردات نخود و عدس نداریم

وی با اظهار تاسف از برخی واردکنندگان که با وجود تولید محصولی مانند نخود در داخل تمایل به واردات موازی‌ دارند، گفت: مثلا در کشوری مانند روسیه نوعی نخود تولید می‌شود که قیمت آن پایین‌تر است و برخی واردکنندگان برای سودشان آن را وارد می‌کنند که در مورد عدس هم وضعیت به همین شکل است و با وجود آنکه نیازی به واردات نداریم، برخی عدس کانادایی وارد می‌کنند.

تغییر زمان کشت حبوبات از بهاره به پاییزه

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به تدوین برنامه جامعی برای تولید حبوبات در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون اکیپی از کارشناسان ما با توجه به هم‌جواری با کشور ترکیه رفته‌اند و ارقام مناسبی را شناسایی کرده‌اند که بتوانیم حبوبات را در فصل پاییز و زمستان را هم کشت کنیم، چرا که بسیاری از حبوبات در کشور ما در فصل فروردین ماه کشت می‌شود که عملا بارندگی پاییز و زمستان را برای دو محصول نخود و عدس از دست می‌دهیم.

عزیزکریمی این را هم گفت: از طرف دیگر باید از بذری استفاده کنیم که در کشت پاییزه بتوانند سرمای زمستان را تحمل کنند و به صورت پایلوت حدود 40 هزار هکتار برای دومین سال متوالی نخود پاییزه کشت کردیم که دو ماه دیگر برداشت آن شروع می‌شود.

کشت آزمایشی حبوبات،‌گندم و جو در 4 استان با همکاری ایکاردا

وی همچنین از انجام پروژه‌های مشترکی با مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک (ایکاردا) خبر داد و گفت: این پروژه مشترک به کشت دیم عدس، نخود، گندم و جو در 4 استان‌ لرستان، کرمانشاه،آذربایجان و کردستان اختصاص دارد تا بتوانیم نتیجه نهایی آن را مشخص کرده و آن را به سایر بخش‌ها تعمیم دهیم.

صادرات دیگر مقرون به صرفه نیست

این مسئول در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: تا چند سال گذشته صادرکننده حبوبات بوده‌ایم، اما اکنون واقعیت این است که قیمت تمام شده ما بالا است تا حدی که برای صادرات مقرون به صرفه نیست و اگر عملکرد ما در هکتار از 600 کیلوگرم به یک تن برسد، قیمت تمام شده ما کاهش خواهد یافت.

وی گفت: هم اکنون ما در هر هکتار 500 کیلوگرم نخود و عدس برداشت می‌کنیم، در حالی که این رقم در ترکیه بیش از یک تن در هکتار است.

طی بررسی‌های میدانی هم اکنون لوبیا چیتی چینی،‌عدس کانادایی و نخود روس در بازار به وفور یافت می‌شود. طی 2 روز گذشته هم طبق فهرستی که بانک مرکزی منتشر کرد، شرکت‌های زیادی برای واردات حبوبات ارز یارانه‌ای گرفته‌اند، در حالی که امکان تولید این محصولات در داخل کشور فراهم است و بهتر بود، به جای اختصاص یارانه به واردات این یارانه به بهبود وضعیت تولید داخل اختصاص می‌یافت.

1940 بازدید

  • اشتراک گذاری