Your browser does not support JavaScript!

صادرات 43 تن و 783 کیلو زعفران در سه ماهه امسال

7 امرداد 1398

صادرات 43 تن و 783 کیلو زعفران در سه ماهه امسال
میری گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ با کاهش 10 تا 15 درصدی 7 میلیون و 500 هزار و حداکثر 11 میلیون و 500 هزار تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران ، از کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت زعفران نسبت به یک ماه گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 7 میلیون و 500 هزار و حداکثر 11 میلیون و 500 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه زعفران کالای لوکس در سبد خانوار محسوب می‌شود، افزود: اُفت صادرات در کنار کاهش تقاضا در بازار داخل موجب شده تا قیمت زعفران روند نزولی به خود بگیرد.

میری ادامه داد: همه ساله از اواسط خرداد، خریداران خارجی به سبب نزدیک شدن به فصل برداشت ترجیح می‌دهند تا زمان عرضه محصول نو به بازار خرید چندانی نداشته باشند که تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا قیمت این محصول کاهش یابد.

این مقام مسئول درباره آینده بازار زعفران گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز، شرایط تحریم و مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما امکان پیش بینی قیمت زعفران در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه روند کنونی بازار زعفران برای اقتصاد کشور مطلوب نیست، بیان کرد: علی رغم رشد تولید زعفران، تمامی واحد‌ها در حال تعدیل نیرو‌های خود هستند که اگر برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلات صادرات صورت نگیرد، صادرکنندگان رغبتی به توسعه بازار صادرات ندارند.

میری از رشد 20 تا 25 درصدی تولید زعفران خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش سطح زیر کشت پیش بینی می‌شود که تولید زعفران به حدود 500 تن برسد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه 80 درصد زعفران تولیدی صادر می‌شود، اظهار کرد: برای استمرار تولید و ایجاد انگیزه در میان کشاورزان حداقل 70 درصد زعفران باید به بازار‌های هدف صادر شود و در غیر این صورت کشاورزان متضرر می‌شوند.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران افزود: بنابر آمار گمرک در سه ماهه امسال 43 تن و 783 کیلو زعفران به بازار‌های هدف صادر شد که این رقم در مقایسه با 51 تن و 561 کیلو مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: با وجود شرایط کنونی تقاضا بعید است که کاهش صادرات تا آغاز فصل برداشت مرتفع شود.

 

1920 بازدید

  • اشتراک گذاری