Your browser does not support JavaScript!

صادرات 173 میلیون دلاری انگور و کشمش

19 خرداد 1398

صادرات 173 میلیون دلاری انگور و کشمش
در سال 97 بیش از 142 هزار تن انگور و کشمش به کشور‌های مختلف جهان صادر شد که درآمد ارزی آن بیش از 173 میلیون دلار بوده است.

ایران یکی از بزرگترین کشور‌های تولید کننده انگور تازه و کشمش در جهان محسوب می‌شود و هر ساله حجم قابل توجهی از تولیدات خود را به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌کند.

تولید این محصول کشاورزی در کشور به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و هر ساله درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند.

بررسی آمار گمرک در سال 97 نشان می‌ دهد که در این مدت بیش از 142 هزار و 272 تن انواع کشمش و انگور به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

بیشتر حجم صادرات مربوط به کشمش بوده به طوریکه در مدت ذکر شده 113 هزار تن صادرات ثبت شده و مابقی انگور تازه گزارش شده است.

لازم به ذکر است که با صادرات انگور و کشمش در سال 97 بالع بر 173 میلیون و 449 هزار و 554 دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد که رقم قابل توجهی است.

همچنین رقم ریالی این حجم صادرات بیش از 11 هزار میلیارد ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

البته تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولاتی، همچون کشمش در زمینه تولید و صادرات با مشکلاتی روبرو هستند که در این زمینه محمد متین یکی از تولید کنندگان این محصول در گفت‌ وگو عنوان کرد: یکی از مشکلات قدیمی بودن دستگاه‌ ها در زمینه فرآوری کشمش است و برای ارتقای دستگاه‌ ها مشکلات بسیاری وجود دارد که در این بین گران بودن قطعات و هزینه‌ های سنگین نگه داری از جمله چالش‌ های این صنعت به شمار می‌رود.

وی همچنین معتقد است با ارتقای ماشین آلات و دستگاه‌ های تولید، ظرفیت واحد‌های تولید و فرآورده‌ های کشمش تا 3 برابر افزایش می‌ یابد که این اقدام باعث افزایش صادرات و ارز آوری در کشور خواهد شد.

1915 بازدید

  • اشتراک گذاری