Your browser does not support JavaScript!

صادرات پسته در سال جاری

23 دی 1397

صادرات پسته در سال جاری
در هفت ماهه نخست سال 96 صادرات پسته و مغز پسته بیش از 530 میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور کرده در حالی که درسال جاری این رقم با صادرات حدود 33 هزار تن پسته به حدود 299 میلیون دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری میزان، ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تولید پسته در جهان محسوب می‌شود و هر ساله از این طریق ارز قابل توجهی را وارد کشور می کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح زیر کشت محصول پسته سال گذشته در ایران حدود 470 هزار هکتار بوده و با توجه به سطح زیر کشت پسته در جهان که حدود 640 هزار هکتار برآورد شده بزرگترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص می‌ دهد.

این در حالی است که امسال تولید پسته به دلیل عواملی از جمله سرمازدگی در زمستان سال گذشته با مشکلاتی روبرو شد و کاهش حدود 40 درصدی تولید را به ارمغان آورد.

لازم به ذکر است که سرما زدگی درختان پسته را نسبت به سایر درختان بیشتر تحت تاثیر قرار داد به طوریکه با سرمازدگی درختان حداقل 4 سال زمان نیاز است تا درختان دوباره به مرحله باردهی برسند از این رو مشکل به وجود آمده در بازار پسته در سال آینده نیز ادامه دار خواهد بود.

با وجود اینکه تولید پسته در سال جاری با کاهش محسوسی روبرو شد، اما نمی‌توان به این دلیل بازار‌های هدف صادرات را از دست داد از این رو بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات پسته با وجود کاهش نسبی نسبت به سال گذشته همچنان ادامه دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در 7 ماهه نخست سال جاری بیش از 33 هزار و 408 تن پسته با پوست تازه یا خشک، مغز پسته و خلال پسته تازه و خشک شده به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

بر اساس آمار گمرک صادرات این حجم پسته به کشور‌های دیگر، درآمد 299 میلیون و 569 هزار و 893 دلاری را به همراه داشته که رقم ریالی آن بالغ بر 12 هزار میلیارد و 611 میلیارد و 986 میلیون و 980 هزار و 829 ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که در ماهه نخست سال جاری 58 کشور جهان خواهان پسته ایرانی بودند که از جمله آن می‌توان به ایتالیا، برزیل، بلژیک، اوکراین، امارات متحده عربی، آلمان، چین، ژاپن، کانادا و هلند اشاره کرد.

بررسی آمار صادرات پسته در هفت ماهه نخست سال 96 نشان می‌ دهد که دراین مدت با صادرات بیش از 38 هزار تن پسته و مغز پسته درآمد بیش از 530 میلیون دلار نصیب کشور شده در حالی که درسال جاری این رقم با صادرات حدود 33 هزار تن پسته به حدود 299 میلیون دلار کاهش یافته است.

این نکته حائز اهمیت است که کاهش تولید پسته که در سال جاری به واسطه تغییرات آب و هوایی ایجاد شد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار‌های هدف صادراتی داشته باشد از این رو باید برای حفظ این بازار که درآمد ارزی قابل توجهی نصیب کشور می‌کند به فکر چاره‌ای بود.

1659 بازدید

  • اشتراک گذاری