Your browser does not support JavaScript!

رشد 10 درصدی واردات برنج در سال 98

1 امرداد 1398

رشد 10 درصدی واردات برنج در سال 98
رشد 10 درصدی واردات برنج در سال 98

100 هزار تن برنج معطل تخصیص ارز در گمرکات

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اختلاف آمار واردات برنج میان وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی اظهار کرد: بنابر آمار گمرک تا نیمه خرداد 710 هزار تن برنج وارد شده، اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید 740 هزار تن برنج وارد شده است.

وی افزود: بنا بر آمار تا پایان خرداد، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 30 هزار تن اختلاف دارد، در حالیکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کنند واردات 70 درصد رشد داشته است.

به گفته کشاورز، با مقایسه آمار 4 ماهه واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از 10 درصد رشد داشته‌ایم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از امتناع وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش برنج بیان کرد: با توجه به اختلاف آمار واردات، وزارت جهاد کشاورزی دیگر ثبت سفارش برنج را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه 100 هزار تن برنج در بنادر منتظر تخصیص ارز است، گفت: با افزایش مصرف برنج خارجی ناشی از نوسان نرخ برنج ایرانی در ماه‌های آتی دچار کمبود خواهیم شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، بیان کرد: با توجه به تخصیص ارز 4200 تومانی و ثبات نرخ ارز در بازار‌های جهانی، هر کیلو برنج خارجی با نرخ 7 تا 7 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می‌شود، اما با افزایش هزینه‌ های گمرکی، واردکنندگان چاره‌ای جز تغییر قیمت برنج ندارند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه به طور متوسط 120 هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار گمرک 710 هزار تن برنج وارد کشور شد که 50 تا 70 درصد این میزان، سهم دولت و مابقی بخش خصوصی است.

کشاورز در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه بخش خصوصی تنها برای یک ماه آینده برنج در انبار ذخیره دارد، از این رو مسئولان ذی ربط باید تدابیر لازم را برای رفع مشکلات ارزی و ترخیص برنج از گمرک‌های کشور بیاندیشند.

2054 بازدید

  • اشتراک گذاری