Your browser does not support JavaScript!

تولید خرما به یک میلیون و 200 هزار تن می‌رسد

5 امرداد 1398

تولید خرما به یک میلیون و 200 هزار تن می‌رسد
رشید فرخی گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما به یک میلیون و 200 هزار تن برسد.

محسن رشید فرخی دبیر انجمن خرما، درباره آخرین وضعیت تولید خرما اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما به یک میلیون و 200 هزار تن برسد.

وی از رشد 30 درصدی صادرات خرما خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که 25 تا 27 درصد محصول تولیدی به بازار‌های هدف صادر شود.

رشید فرخی عرضه خرما با نرخ 35 تا 45 هزار تومان را در خرده فروشی‌ ها منطقی دانست و افزود: هم اکنون هر کیلو خرما حداکثر با نرخ 20 تا 22 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و تنها به سبب عوامل واسطه با نرخ‌های بالاتری در بازار به فروش می‌ رسد.

دبیر انجمن خرما با انتقاد از تصمیمات یکباره مسئولان امر پیرامون صادرات گفت: اگرچه ممنوعیت صادرات خرما لغو شد، اما اتخاذ تصمیم یکباره مسئولان دولتی، کارنامه صادراتی ما را خدشه دار کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته کاهش 30 درصدی تولید و افزایش صادرات منجر به نوسان شدید قیمت خرما شد که با بازگشت ارز به سامانه نیما، صادرات معقول شد.

رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه قیمت سم، کود، مواد بسته بندی و سایر عوامل تولید افزایش 3 برابری در بازار داشته است، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه داده‌ های کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته، بدیهی است که کشاورزان مطابق با تورم حاضر به عرضه محصولات خود در بازار هستند.

به گفته رشید فرخی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش تولید خرما در سال زراعی جدید، جای هیچگونه نگرانی مبنی بر تنش قیمت در بازار نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته نیم میلیارد دلار از محل صادرات خرما ارز وارد کشور شد، گفت: با توجه به رشد تولید خرما باید 20 تا 30 درصد این محصول به بازار‌های هدف صادر شود، از این رو بارها به مسئولان اعلام کرده ایم که مخالف عوارض صادراتی گمرک هستیم چرا که در صورت وضع عوارض صادرات، از این محل ارز آوری به کشور نخواهیم داشت.

1926 بازدید

  • اشتراک گذاری