Your browser does not support JavaScript!

تعریف الگوی کشت برای 152 هزار هکتار از اراضی لرستان

16 اسفند 1396

تعریف الگوی کشت برای 152 هزار هکتار از اراضی لرستان




مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان از تعریف الگوی کشت برای 152 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.





کیانوش حمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: الگوی کشت متشکل از عوامل مختلفی است که تعریف کردیم و در واقع به معنای جانمایی محصولات در بعد مکانی و زمانی است.

وی با بیان اینکه برای 152 هزار هکتار از اراضی استان الگوی کشت تعریف شده است، افزود: در حال حاضر 24 درصد اراضی استان بصورت آبی کشت می‌شوند.

حمیدیان اضافه کرد: لرستان استانی است که دامپروری اولویت آن است و براین اساس باید توجه به محصولات علوفه‌ای را مدنظر بگیریم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: این استان در تولید حبوبات رتبه اول کشور را داراست و لوبیای استان به ویژه در شهرستان‌های ازنا و الیگودرز برندی است که متاسفانه با برند استان‌های دیگر به فروش می‌رسد.

حمیدیان با تاکید براینکه با توجه به شرایط استان باید به سمت الگوی کشت دانه‌های روغنی برویم، گفت: محصولات علوفه‌ای تنوع مختلفی دارند و در کشت آن نباید تنها یه یک محصول اکتفا کنیم.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در کوهدشت و رومشکان برای این دو شهرستان پایین‌ترین سطوح را درنظر گرفتیم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: به خاطر مشکلات گرما در جنوب استان محدودیت کشت لوبیا داریم و کشت آن را در مناطق شرقی استان با اولویت ازنا و الیگودرز درنظر گرفتیم.

حمیدیان با اشاره به اینکه از وزارت جهاد کشاورزی به استان ابلاغ شده که 6000 هکتار سیب‌زمینی کشت شود، تاکید کرد: با توجه به مدیریت منابع آبی و تولید دانه‌های روغنی این سطح کشت سیب‌زمینی را کاهش دادیم و در مورد تولید نشاسته کشور معاونت زراعت گفته  بود که حداقل‌های تولید را باید هر استانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در تخریب خاک استفاده بیش از پلاستیک و مصرف کودهاست، افزود: الگوی کشت را براساس تمام مبانی که در آن دخیل است درنظر گرفتیم و باید همکاری مشترکی بین آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی به صورت ترویجی وجود داشته باشد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه همکاری تمام نهادهای مختلف در راستای مدیریت منابع آب ضروری است، بیان کرد: برای اجرای آبیاری نوین نیاز به اعتبارات استانی داریم، مشاهده شده خیلی جاها افرادی که چاه دارند بیش از اندازه پروانه بهره‌برداری آب برداشت می‌کند.

حمیدیان، کشاورزان مهاجر را از جمله مشکلات استان عنوان کرد و اظهار کرد: این کشاورزان عرق به استان ندارند و هدفشان تنها کسب سود و درآمد خود است. اجاره زمین به کشاورزان استان‌های دیگر سبب تخریب آب و خاک می‌شود.

وی تاکید کرد: با ایجاد بازارچه‌های مستقیم جهت عرضه محصولات کشاورزی  علاوه برحذف واسطه‌ها می‌توانیم الگوی کشت را در استان نهادینه کنیم.


1757 بازدید

  • اشتراک گذاری