Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات در دو ماهه اول سال 1397

29 اردیبهشت 1397

تحلیل بازار حبوبات در دو ماهه اول سال 1397
کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران تحلیلهای مختلف بازار و صنعت خشکبار و حبوبات را در این قسمت گردآوری کرده است. این تحلیل تولیدی توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات است.

امید است این تحلیلها به شناخت کاملتر صنعت و بازار چه بازارهای جهانی چه داخلی منجر گردد.

رصد کامل بازار حاکی از آن است قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است.

لوبیا قرمز ایرانی: موجودی مناسب و انباشتگی سال گذشته باعث ثبات قیمت این محصول در بازه زمانی یک ماهه بوده است. (قیمت این محصول بستگی به سایز (ترند) و موارد خارجی)

لوبیا قرمز قرقیزستان: قیمت این محصول به دلیل عدم واردات مناسب و التهاب بازار ارز صعودی بوده که در هفته گذشته به ثبات قابل قبولی از لحاظ واردات و قیمت رسیده است.

لوبیا سفید ایرانی: با عنایت به آمار تولید داخل و حجم اندک واردات، بهای فروش این محصول به صورت کاملا محسوسی افزایش یافته است.

لوبیا چشم بلبلی: روند صعودی قیمت لوبیا چشم بلبلی به دلیل عدم واردات کالای مرغوب و کاهش ذخیره داخلی میباشد.

ماش ایرانی: ذخیره داخلی کم سبب افزایش قیمت صعودی شده است

ماش خارجی: به دلیل پایین بودن سهم ماش نسبت به سایر حبوبات، پایین بودن ماشمحصول کشور آرژانتین نسبت به ادوار گذشته و همچنین فاصله گرفتن از فصل برداشت داخل و نبود ذخیره مکفی داخلی.

عدس درشت: پس از کاهش قیمت فروش عدس در کانادا به دلیل عدم خرید عدس توسط هندوستان، واردات از کشور روسیه و همچنین حجم قابل توجه واردات عدس به ایران، قیمت این کالا همچنان روند نزولی داشته است.

دال عدس: با توجه به نوسانات ارزش دلار در ایران، روند صعودی محسوس میباشد.

لپه ایرانی: در این مدت روند کاهش قیمت با روند نزولی روبرو است

لپه اتیوپی: با توجه به واردات نخود لپه (محصول جدید) از کشور اتیوپی، قیمت نزولی بوده ولی کیفیت لپه اتیوپی مطلوب نمیباشد.

لپه اتیوپی (کندور): با عنایت به واردات نخود کندور اتیوپی و با توجه به کیفیت بالای آن قیمت اندکی صعودی بوده است.

لپه استرالیا: طبق آمار و داده های رسمی گمرک، واردات نخود لپه از مبدا استرالیا در حجم وسیعی انجام شود که قیمت آن بر اساس سایز نخود و محصول لپه تعیین میگردد که به تناسب ریز، درشت بودن و یکدستی بار، قیمت متفاوت میباشد که در هفته گذشته روند ثابتی را سپری کرده است.

نخود ایرانی: پر باری محصول سال گذشته، واردات بی رویه از کشورهای گوناگون و با سایزهای متفاوت و نزدیک شدن فصل برداشت نخود داخل باعث کاهش نسبی قیمت نخود گردیده است.

نخود خارجی: روند صعودی واردات در ماه های اخیر باعث کاهش قیمت در هفته گذشته شده است.

لوبیا چیتی ایرانی: با توجه به فصل خرید بذر توسط کشاورزان، قیمت محصول با کیفیت ایرانی اندکی صعودی بوده است. (نسبت به هفته گذشته)

لوبیا چیتی خارجی: واردات لوبیا چیتی از مبادی مختلف همچنان ادامه داشته و انباشتگی محصول در داخل باعث ثبات قیمت و بعضا در برخی موارد کاهش آن شده است.

1869 بازدید

  • اشتراک گذاری