Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان آذر ماه 1397

28 آذر 1397

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان آذر ماه 1397



کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران، تحلیل های مختلف بازار و صنعت خشکبار و حبوبات را در این قسمت گردآوری کرده اند.  این تحلیل ها توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات انجام شده است امید است به شناخت کامل تری از بازارهای خارجی و داخلی منجر گردد.


رصد کامل بازار حاکی از آن است، قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است. 


لپه


با توجه  به  رفع مشکلات پلمپ کارخانه ها برای تمامی سطخ عرضه لپه (آذرشهر)، کم شدن صادرات نخود به دلیل کاهش قیمت دلار و اعمال مفانعت و ممنوعیت صادرات از ابتدای دی ماه، لپه ایرانی با افت قیمت محسوسی مواجه شده است. به طبع آن به دلیل ورود و عرضه لپه کارخانه هایی که قبلا مشکل فروش و پلمپ داشتند از یک سو، واردات مناسب و متناسب مصرف نخود باب لپه خارجی از سوی دیگر و نظارت بر فروش کارخانه ها، لپه های خارجی نیز با کاهش قیمت مناسبی روبرو بوده اند.


عدس کانادا:


با توجه به واردات تدریجی عدس کانادا برداشت 2018 به کشور، انباشتگی مکفی و بیش از حد در سال 2017، واردات قابل توجه عدس روس با کیفیت در دو ماه گذشته، با توجه به رشد قیمت جهانی عدس به احتمال زیاد به دلیل ژانویه سال 2019، قیمت عدس نزولی بوده و پیش بینی می شود این روند ادامه داشته باشد.


عدس ریز:


واردات محدود عدس ریز در مقایسه با عدس درشت و عدم وجود موجودی کافی از سال قبل، موجب ثبات قیمت این کالا در سطح عرضه شده است.


لپه باقلا:


با توجه به تغییر گروه کالایی لپه باقلا از گروه یک به گروه دو و تخصیص ارز بازار ثانویه قیمت این رقم کالا تا 100% افزایش یافته است.


نخود:


کاهش نرخ دلار در برابری با ریال، کاهش خروج نخود به دلیل ممنوعیت صادرات و واردات نخود خارجی و اعمال قیمت تعزیراتی باعث کاهش چشم گیر قیمت نخود در هفته های گذشته بوده ایم.


لوبیا چیتی:


برداشت مناسب لوبیا چیتی ایرانی در سطح کشور، سکون و رکود بازار خرید و فروش باعث افت محسوس این کالا در مقایسه با هفته های گذشته شده، همچنین ورود آهسته لوبیا چیتی قرقیز و ازبک باعث کنترل نسبی بازار لوبیا چیتی خارجی شدهاست


لوبیا قرمز :


برداشت مناسب این کالا در کشور، واردات آهسته و پیوسته لوبیا قرمز قرقیزستان و رکود معامله کالا در کشور باعث کاهش قیمت کالای لوبیا قرمز ایرانی و خارجی شده است.


لوبیا سفید:


عدم عرضه مناسب لوبیا سفید ایرانی به تناسب و درخور نیاز و تقاضا، باعث صعودی بودن این کالا شده است. ممنوعیت صادرات در آینده نزدیک و نزول ارزش دلارباعث کنترل این کالا در داخل خواهد شد.


متاسفانه تناژ قابل قبولی در هفته های گذشته از مبادی ورودی وارد نشده است.



لوبیا چشم بلبلی :


از بین رفتن حجم عمده از این کالا به دلیل بارش باران در هنگام برداشت کالا، عدم واردات مکفی نمونه های خارجی کالا مخصوصا ماداگاسکار و همچنین فاصله 4 ماهه تا فصل برداشت و واردات کالا باعث افزایش غیر منطقی این کالا شده است.


ماش:


ماش ایرانی نیز دچار مشکلات لوبیا چشم بلبلی شده و بخش اعظمی از تولید از میان رفته و یا کیفیت مناسبی ندارد. عدم واردات بار از کشورهای همسایه و همچنین تخصیص اولویت 3 گروه کالایی ماش باعث عدم تمایل و رغبت بازرگان به منظور واردات این کالا می باشد.


 


2182 بازدید

  • اشتراک گذاری