Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان مرداد ماه 1397

11 شهریور 1397

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان مرداد ماه 1397
 

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان مرداد ماه 1397

کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران، تحلیل های مختلف بازار و صنعت خشکبار و حبوبات را در این قسمت گردآوری کرده اند.  این تحلیل ها توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات انجام شده است امید است به شناخت کامل تری از بازارهای خارجی و داخلی منجر گردد.

رصد کامل بازار حاکی از آن است، قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است. افزایش قیمت ارز دولتی ، کندی روند واردات و عدم تخصیص به موقع ارز به  شرکت های وارد کننده، تجمع کالاهای وارداتی در گمرکات، تورم و افزایش شدید قیمت ارز، عدم تناسب بازار عرضه و تقاضا از جمله عواملی ست که در دو ماه گذشته سبب نابسامی در بازار و به تبع آن بازار خشکبار و حبوبات گردیده است.

لپه

لپه اتیوپی:

عواملی چون عدم ترخیص به موقع و تجمع بار قبل از گمرک، پلمپ اکثر کارخانه های بزرگ آذرشهر جهت بررسی میزان ورود، خروج و انباشتگی کالا سبب افزایش قیمت و کمبود بار در بازار شده است.

لپه استرالیا:

به دلیل تاثیر پذیری از بی ثباتی بازار ارز، گران شدن نخود دسی (Dessi) در میدا (استرالیا) و نزدیکی به زمان برداشت نخود در استرالیا و کمبود نخود لپه در بازار سبب افزایش قیمت لپه استرالیا در بازار شده است

لپه ایرانی:

با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز، عدم تخصیص عوارض صادراتی به نخود و مناسب بودن زمینه صادرات و همچنین تاثیر پذیری از بازار پر نوسان مابقی حبوبات، لپه ی ایرانی هم دستخوش افزایش قیمت شده است.

لپه باقلا:

با توجه به تغییر گروه کالایی لپه باقلا از گروه یک به گروه دو و تخصیص ارز بازار ثانویه قیمت این رقم کالا تا 100% افزایش یافته است.

نخود:

با توجه به صادرات نخود ایرانی به دلیل عدم تخصیص عوارض به آن، عدم وجود نخود خارجی به دلیل نزدیکی به فصل برداشت کشورهای تامین کننده مانند کانادا، آرژانتین ترکیه، استرالیا و عدم تزریق به موقع کالاهای انباشته در گمرک به یازار قیمت نخود نیز در این مدت اخیر با روند افزایشی روبرو بوده است.

لوبیا چیتی:

لوبیا چیتی خارجی:

عدم ترخیص از گمرکات در حجم مربوط مورد نیاز بازار، تورم موجود در بازار، عدم عرضه و تقاضا و احتکار بعضی از واردکنندگان و دپوی محصول در انبارها از عوامل کمبود لوبیا چیتی در بازار و همچنین افزایش قیمت آن بوده.

لوبیا چیتی ایرانی:

تاثیر پذیری از روند بی ثبات و افزایشی بازار سایر حبوبات، نزدیکی به فصل برداشت محصول جدید و عدم کیفیت محصولات موجود در بازار نسبت به بار تازه

 لوبیا قرمز :

لوبیا قرمز ایرانی:

به دلیل تاثیر پذیری از بی ثباتی بازار سایر حبوبات و گران شدن لوبیا ی خارجی قیمت این محصول در اه های اخیر با افزایش روبرو بوده

لوبیا قرمز خارجی:

عدم تخصیص به موقع ارز، عدم ترخیص تناژ مطلوب بازار از گمرکات، بالاخص گمرک مشهد و سرخس

لوبیا سفید:

قرار گیری کالا در گروه 2 ارزی، عدم وجود موجودی کافی محصول داخلی در سال جاری، عدم ترخیص کالا از گمرکات کشور سبب اتفاقات اخیر در بازار لوبیا سفید بوده است.

لوبیا چشم بلبلی ایرانی:

در ماه جاری به دلیل عدم موجودی کافی  لوبیا چشم بلبلی ایرانی در بازار با روند افزایش قیمت روبرو هستیم. به طوری که هر کیلوگرم لوبیا چشم بلبلی ایرانی دستچین شده با تسویه نقدی و خرید حداقل 5 تن 64000 تا 69000 ریال قیمت گذاری شده است. 

لوبیا چشم بلبلی :

قرار گیری کالا در گروه 2 ارزی، عدم ترخیص کالا از گمرکات کشور و عدم وارادات کالا توسط واردکنندگان به نسبت سال قبل سبب افزایش قیمت لوبیا چشم بلبلی و کاهش موجودی آن در بازار شده است.

ماش:

قرار گیری کالا در گروه 2 ارزی، عدم ترخیص کالا از گمرکات کشور، نزدیک بودن به برداشت جدید و عدم موجودی کافی از بار داخلی در کشور عامل افزایش قیمت ماش بوده است.

 

 

1552 بازدید

  • اشتراک گذاری