Your browser does not support JavaScript!

افزایش 25 درصدی تولید محصولات کشاورزی دیم با اجرای طرح ایران - ایکاردا

12 خرداد 1397

افزایش 25 درصدی تولید محصولات کشاورزی دیم با اجرای طرح ایران - ایکاردا

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور یا همان ایران - ایکاردا در صورت عملیاتی شدن در دیم زارهای کشور می تواند نقش مهمی در بهبود تولیدات محصولات کشاورزی ایفا کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، عباس کشاورز روز شنبه در آیین بازدید از پایگاه نوآوری اقلیم سرد کردستان اظهار داشت: طرح ایران - ایکاردا به منظور تامین امنیت غذایی کشور در بخش غلات از جمله گندم و نخود در برخی استان های کشور در حال اجرا است.


وی افزود: طرح با هدف افزایش 25 درصدی محصولات غلات محور و حبوبات محور در افقی پنج ساله تعریف شده که هم اکنون در دومین سال اجرای آن هستیم.


مدیر طرح ایران ایکاردا در کردستان نیز تاکید کرد: پایگاه نورآوری اقلیم سرد کردستان 12 هکتار مساحت دارد و انواع ارقام پرمحصول به صورت دیم در آن کشت شده است.


ابراهیم روحی یادآور شد: انواع ارقام نخود، دانه های روغنی، گلرندگ، ماشک علوفه ای، نخود فرنگی علوفه ای و دانه ای از ارقام کشت شده در این پایگاه است.


وی اضافه کرد: در صورتی که نتایج این طرح از مرحله آزمایشی به صورت موفقیت آمیز باشد می تواند نتایج را در بیش از سه هزار هکتار از مزارع استان کردستان توسعه داد.


پایگاه نوآوری اقلیم سرد کردستان در روستای جبرییلیان واقع شده و این روستا در 45 کیلومتری سنندج واقع شده است.


بهره وری نظام های تولیدی غلات محور در اراضی دیم به منظور تامین امنیت غذایی از مهمترین اهداف طرح ایران ایکاردا با افق پنج ساله بوده که اجرای آن در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد و افزایش 25 درصدی محصولات مختلف دیم از جمله گندم، جو نخود در سال 1400 هدف گذاری شده است.


اکنون دومین سال اجرای طرح مشترک وزارت جهاد کشاورزی با مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) سپری می شود که سطح زیر کشت اراضی کردستان در این طرح از 700 هکتار سال اول به 17 هزار و 750 هکتار در هفت شهرستان رسیده است.


2 میلیون هکتار اراضی دیم در چهار استان مورد هدف طرح افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بین المللی موسوم به ایران - ایکاردا وجود دارد.


ایکاردا (ICARDA) سازمان تحقیقات بین المللی در مناطق خشک در شهر حلب سوریه مستقر است و طرح های تحقیقاتی این سازمان در کشورهای آسیای میانه از جمله ترکیه، ایران، افغانستان، سوریه و کشورهای عربی مورد تطبیق قرار گرفته است.


عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به همراه علیرضا یزدانی مجری کشوری طرح چغندرقند، علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی کشور و احمد زارع فیض آبادی معاون پشتیبانی سازمان تحقیقات کشور برای آغاز کشت مکانیزه کشت نشایی چغندر قند به کردستان سفر کرده است.

1923 بازدید

  • اشتراک گذاری