Your browser does not support JavaScript!

استقبال از عرضه پسته در بورس کالا

2 مهر 1398

استقبال از عرضه پسته در بورس کالا
نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:پیش بینی می شود عرضه پسته در قالب گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی در بورس کالا با استقبال فعالان بازار مواجه شود.

صدرالدین نیاورانی به راه اندازی معاملات گواهی سپرده و آتی پسته در بورس کالا طی روزهای آینده اشاره کرد و گفت: نمی توان در تجارت از تکنولوژی روز دنیا فاصله گرفت؛ باید از برنامه های مثبت و تجربه شده جهانی الگو برداری کرد در غیر این صورت در بلند مدت دچارمشکلاتی خواهیم شد.

نیاورانی افزود: عرضه پسته در بورس کالا برای کشاورزان مزایایی از جمله شفاف شدن قیمت ها، کنار رفتن واسطه های غیرضروری و افزایش قدرت عمل کشاورزان در برابر نوسانات بازار به همراه خواهد داشت. همچنین برای پذیرش محصولات کشاورزی در بورس کالا، استانداردهایی تعریف شده که به استانداردهای جهانی نزدیک است و این استانداردها، امکان عرضه بیشتر محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی را فراهم می کند.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، به دلیل کشف قیمت شفاف و تعیین استانداردهای پذیرش کالا در انبارهای بورس کالا، شرایطی را فراهم می کند که عرضه کالاها در بازارهای جهانی تسهیل شود.

نیاورانی ادامه داد: بنابراین نه تنها موافق عرضه پسته در بورس کالا هستم؛ بلکه معتقدم با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور باید بورس کالای کشاورزی بزرگتر شده و وسعت بیشتری پیدا کند. کما اینکه در برخی کشورهای دیگر از جمله هلند، بورس کالای کشاورزی وجود دارد و کلیه محصولات کشاورزی این کشور در بورس عرضه می شود و خریداران هم با مراجعه به سایت بورس کالای کشاورزی و فقط بر اساس مشخصات ارایه شده از محصول (بدون رویت محصول) اقدام به خرید می کنند.

وی با اشاره به آثار مثبت عرضه پسته در بورس برای صادرکنندگان گفت: تاثیر عرضه پسته در بورس کالا، بستگی به وضعیت صادرکنندگان خواهد داشت. شرکت های صادراتی تکنولوژی محور که بر مبنای دانش روز فعالیت می کنند، قطعا از عرضه پسته و سایر محصولات کشاورزی صادراتی، در بورس استقبال خواهند کرد و از خدمات این بازار بهره می برند، ولی شاید عرضه پسته در بورس کالا در مرحله اول برای صادرکنندگان سنتی جذاب نباشد اما به مرور مزایای بورس برای آن ها نیز جذاب خواهد بود.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران افزود: نکته اینجا است که بخشی از پسته تولیدی کشور در بورس کالا عرضه خواهد شد. بنابراین صادرکنندگان سنتی که تمایلی به خرید از این بازار نداشته باشند، می توانند همچون گذشته، به فعالیت خود ادامه دهند. اما بعضی صادرکنندگان از روش های جدید استقبال می کنند که برای رونق بازار داخلی و صادرات چاره ای جز تحول در سیستم عرضه و تقاضا نیست و باید روش های مدرن عرضه محصولات در بستر اینترنت را پذیرفت.

1816 بازدید

  • اشتراک گذاری