Your browser does not support JavaScript!

قیمت حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار عمده فروشی ایران 11 مرداد ماه 1397

11 امرداد 1397

قیمت حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار عمده فروشی ایران 11 مرداد ماه 1397

قیمت حبوبات در بازار عمده فروشی ایران


وب سایت بازار خشکبار و حبوبات ایران به عنوان مرجعی جهت انتشار قیمت انواع حبوبات و خشکبار در بازار عمده فروشی ایران، طبق روال هفته های گذشته اقدام به رصد کامل بازار حبوبات نموده است، اما اتفاقات اخیر در بازار حبوبات موجب گشته قیمت ها دچار نوسانات شدیدی شوند. به همین دلیل بروز رسانی قیمت ها امکان پذیر نبوده است. تحلیل کلی شرایط بازار ارز و تاثیر گذاری آن بر بازار حبوبات توسط وب سایت بازار خشکبار و حبوبات ایران به شرح ذیل می باشد:

با افزایش نرخ دلار در ماه­های گذشته و تلاش دولت برای تثبیت قیمت ارز در 4200 تومان، دو مشکل عمده بر تعادل عرضه و تقاضای ارز سایه انداخته است: یکی افزایش درخواست­های واردات و بیش­اظهاری مبالغ و دیگری عدم علاقه صادرکنندگان به اظهار ارز خود در نرخ رسمی. ازیک­سو تقاضای ارز افزایش و ازسوی­دیگر عرضه ی آن در بازار، کاهش یافته است. پس از محرز شدن ایرادات این طرح و توزیع رانت گسترده در بخش واردات، اعتراضات به آن بالا گرفت و این امر منجر به افشای لیست تخصیص ارزهای صورت­گرفته شد. با افشای این لیست مشخص شد که شرکت­ها و افرادی خارج از حیطه ی اصلی کار خود، اقدام به ثبت سفارش و درخواست تخصیص ارز رسمی از بانک مرکزی و سامانه نیما( نظام یکپارچه معاملات ارزی) داشته­اند. با افزایش اعتراضات از جانب کارشناسان و نمایندگان مجلس، دولت اقدام به تعلیق ثبت سفارش و منوط کردن همه واردات به مجوز کمیته­هایی تخصصی در وزارت­های مربوطه کرد. دوره تعلیق ثبت سفارش حدود یک هفته به طول انجامید، بعلاوه کاهش سرعت ترخیص محصولات از گمرک، منجر به افزایش ریسک موجودی و همچنین کاهش اعتماد به سیاست­های دولت شد.

مجموع این اتفاقات باعث شد که عرضه محصولات و به طبع آن حبوبات در بازار کم شود و در مواردی مانند عدس و لپه که وابستگی بیشتری به واردات دارند این کاهش بیشتر و در مواقعی متوقف شود. و پس از گذشت چند روز، یعنی هفته اول مردادماه دوباره عرضه محصولات در بازار بیشتر شد. اما با افزایش دوباره نرخ ارز از حدود 8 هزارتومان به بالای 10 هزارتومان و عدم اتخاذ تدابیر درست و به­موقع، اعتماد به توانایی دولت در تثبیت بازار و قیمت ارز در نرخ رسمی، کاهش یافت و با تصور افزایش قابل­توجه قیمت­ها در آینده نه­چندان­دور به کاهش و توقف عرضه حبوبات در بازار انجامید. همچنین در این دوره اثر تصمیم دولت مبنی بر ارجاع تمامی پرونده­های وارداتی به کمیته­های تخصصی، با توجه به عدم وجود زیرساخت مناسب و کاهش شدید سرعت بررسی­ها، و دپوی بسیار کالاها در گمرک و کندی شدید روند ترخیص، عدم تمایل صاحبان کالا را برای عرضه، تشدید کرد. نکته قابل­توجه اینکه این بار کاهش عرضه محصولاتی که عمده تامین آن­ها از تولیدات داخلی است نیز چشمگیر بود. این امر به­خصوص در مورد نخود که عوارض صادراتی کم و نیز بازار خوبی در کشورهای همسایه دارد، نمود بیشتری پیدا کرد. در این ایام اگر عرضه­ای صورت گیرد با مبالغ بسیار بالاتر از قیمت تعادلی هفته­های گذشته خواهد بود و اصطلاحا قیمت در بازار گم شده است.

ازآن­جا که آمار واردات 4 ماه گذشته حبوبات به خصوص در نخود، لپه و عدس قابل­قبول است، می­توان امید داشت با اتخاذ اندک تدابیری در دولت، و سیگنال­دهی به بازار مبنی بر توانایی تامین کالاها، به خصوص کالاهای اساسی، در روزهای آینده شاهد افزایش عرضه حبوبات باشیم. این امر احتمالا می­تواند قیمت های تعادلی را به­میزان قابل­توجهی کاهش دهد؛ گرچه انتظار رسیدن به سطح قیمت­ ماه­های پیش نمی­رود. گواه این موضوع اینکه با انتشار اخبار و شایعات مثبت و منفی (عموما سیاسی) در بازار، تعداد فروشندگان و عرضه­ها بالا و پایین می­شود.

2105 بازدید

  • اشتراک گذاری