Your browser does not support JavaScript!

فواید باور نکردنی حبوبات

14 اسفند 1396

فواید باور نکردنی حبوبات

فواید باور نکردنی حبوبات : حبوبات یا بنشن ازجمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه B دارند.



 



در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می‌شوند ، چراکه حبوبات از نظر پروتئین غنی بوده، ارزش پروتئین آنها نسبت به گوشت کمتر است و این کمی ارزش به علت فقدان اسیدهای آمینه گوگرددار (میتونین و سیستئین)‌ در این مواد خوراکی است.



حبوبات در مقایسه با غلات، دارای پروتئینی بین 18 تا 50 درصد است، در حالی که غلات تنها 10 تا 15 درصد پروتئین دارند. پروتئین‌های حبوبات معمولا از نظر لیزین غنی بوده و بهترین منابع گیاهی برای تکمیل غلات هستند.




مقدار اضافه لیزین حبوبات، کمبود لیزین غلات را جبران کرده و مقدار اضافی میتونین غلات، کمبود حبوبات را از نظر این عنصر تامین می‌کند.

 




بر این اساس لازم است حبوبات را همراه با غلات مصرف کنید. مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زودرس ایجاد کرده و به دلیل آن که قند موجود در آن بتدریج آزاد می‌شود، ما را دیرتر گرسنه می‌کند.




در مقایسه با حبوبات قند موجود در مواد غذایی نظیر نان‌های سفید فانتزی، لواش، سیب‌زمینی، برنج و شکر که به سرعت جذب شده و انرژی موجود در آنها به سرعت آزاد می‌شود، ما را زودتر گرسنه کرده و منجر به چاقی و افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند.


تحقیقات نشان داده افرادی که 2 بار یا بیشتر در هفته حبوبات خصوصا نخود و لوبیا مصرف کنند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت نوع 2 در آنها کمتر می‌شود.



همچنین حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد کرده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می‌دهد. حبوبات به دلیل دارا بودن کلسیم به پوکی استخوان بویژه در دوران یائسگی زنان و دوران رشد کودکان بسیار مفید بوده و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تعدیل فشار خون و رفع بی‌خوابی‌های شبانه بسیار توصیه می‌شود.


آهن موجود در حبوبات به مقدار زیاد از بروز کم‌خونی جلوگیری کرده و ویتامین‌های گروه B آن نیز که نسبت به تمام مواد مغذی موجود در آن ارجحیت دارند، در رفع افسردگی و اختلالات عصبی و بلوغ گویچه‌های قرمز خون موثر است. حبوبات به دلیل مواد فیبری در رفع یبوست، بواسیر و کاهش کلسترول خون نیز بسیار توصیه می‌شود.

2213 بازدید

  • اشتراک گذاری