Your browser does not support JavaScript!

رقابت بین برنج ایرانی و خارجی

3 آذر 1398

رقابت بین برنج ایرانی و خارجی

مصرف برنج ایرانی بیشتر است یا برنج خارجی؟


طبق اعلام مرکز آمار، سال گذشته دو میلیون و 630 هزار تن برنج مصرف شده که تقریبا نیمی از آن برنج ایرانی و نیم دیگر برنج خارجی بوده است.

مرکز آمار ایران میزان تولید، واردات، صادرات و مصرف برنج در سال گذشته را اعلام کرد که براین اساس، سطح زیر کشت برنج در سال 1397 معادل 397 هزار هکتار بوده که معادل یک میلیون و 960 هزار تن برنج برداشت شده است.

براساس این گزارش، پارسال یک میلیون و 650 هزار تن برنج خارجی به کشور وارد شده و 1961 تن برنج ایرانی صادر شده است.

براساس اعلام مرکز آمار، مصرف برنج ایرانی در خانوارها طی سال گذشته یک میلیون و 33 هزار تن بوده و مصرف برنج خارجی نیز یک میلیون و 30 هزار تن بوده است. همچنین 0.5 میلیون تن سایر مصارف اعلام شده است.

همچنین شش استان برنج تولید کرده‌اند که استان مازندران با 38 درصد بالاترین میزان تولید را داشته و استان گیلان با 33 درصد دومین تولیدکننده برنج کشور است. همچنین سهم استان خوزستان 11 درصد، استان گلستان چهار درصد، استان فارس چهار درصد بوده و 10 درصد از این محصول استراتژیک نیز در سایر استان‌ها تولید شده است.

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ایران در سال 97 حدود 1.65میلیون تن برنج وارد کرده است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد، در سال 97، 1.65 میلیون تن برنج به کشور وارد شده است.

همچنین کل سطح زیر کشت برنج 397 هزار هکتار بوده که منجر به تولید نزدیک به 1.96 میلیون تن شلتوک برنج داخلی شده است.

همچنین سال قبل حدود 2هزار تن برنج صادر شده است، بر این اساس مجموعاً رقمی نزدیک به 2.6 میلیون تن برنج تولید و وارد شده است، این در حالی است که سال قبل 1.33 میلیون تن برنج ایرانی و 1.3 میلیون تن برنج خارجی مصرف شده است، به این ترتیب کل برنج تولید و وارد شده مصرف و مقدار کمی نیز صادر شده است.

1603 بازدید

  • اشتراک گذاری