Your browser does not support JavaScript!

رشد 5 درصدی تولید چای خشک

10 مهر 1398

رشد 5 درصدی تولید چای خشک
309 میلیارد تومان ارزش برگ سبز چای خریداری‌ شده

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حبیب جهانساز گفت: بر اساس آمار روز گذشته تاکنون 111 هزار و 818 تن چای سبز خریداری‌شده که 56 هزار و 590 تن برگ سبز درجه 1 و 55 هزار و 223 تن برگ سبز درجه 2 بوده است.

وی افزود: از این میزان برداشت چای سبز 25 هزار و 158 تن چای خشک استحصال‌شده که 5 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

رئیس سازمان چای کشور ارزش ریالی برگ سبز خریداری‌شده را 309 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: میزان مطالبات پرداخت‌ شده به کشاورزان نیز 253.7 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 82.7 درصد آن پرداخت‌ شده است.

وی، گفت: پس از پایان برداشت، به منظور به‌ زراعی باغات چای، 18 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد در نظر گرفته شده که از طریق صندوق تخصصی حمایت از صنعت چای در مرحله اول به چای‌کاران پرداخت خواهد شد و خوشبختانه قابلیت پرداخت بیشتر و بدون سقف در مراحل بعدی وجود دارد.

جهانساز ادامه داد: با پرداخت 18 میلیارد تومان تسهیلات، حدود 5 هزار هکتار عملیات به‌زراعی انجام خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه باغات چای کشور قدیمی هستند و لازم است پس از 18 تا 20 سال کف‌بر شوند، افزود: عملیات به زراعی شامل انواع هرس ازجمله کف‌ بُر، کمربُر و سربُر است و این عملیات سبب افزایش عملکرد حداقل 10 تا 20 درصدی خواهد شد؛ همچنین افزایش کمیت و کیفیت باغات را در پی دارد.

وی با بیان اینکه عملیات به‌ زراعی باغات چای فقط مخصوص باغات فعال فعلی نیست، گفت: حدود 5 تا 6 هزار هکتار باغات رها شده چای در کشور وجود دارد و برنامه‌ ریزی‌ شده پس از عملیات به زراعی، کف‌ بُر و به‌ روز کردن، این باغات وارد چرخه تولید شوند.

جهانساز افزود: 85 درصد هزینه طراحی اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌ فشار برای باغات نیز به‌ صورت بلا عوض از سوی دولت به باغاتی که پروانه بهره‌ برداری دارند، پرداخت می‌شود.

1972 بازدید

  • اشتراک گذاری