Your browser does not support JavaScript!

دفع آفات انباری حبوبات با «امواج مایکروویو»

24 بهمن 1396

دفع آفات انباری حبوبات با «امواج مایکروویو»

حشرات، از مهم‌ترین آفات محصولات کشاورزی، چه در مزارع و چه در انبارها به شمار می‌آیند و مقابله با آن‌ها برای حفظ این منابع غذایی اهمیت زیادی دارد. محققان ایرانی برای انجام مؤثر این کار در کنار صیانت بهتر از محیط زیست، از امواج مایکروویو استفاده کرده‌اند.





به گزارش ایسنا، ییییی ییین یی یییی ییییی رو یی اییایی ایی و ییی از مهم‌ترین ییییت ییی در آییـیه، یییـی ییای یییی ییای چنین جمعیتی ایی. در همین رابطه، سوءتغذیه ازجمله مسائلی ایی یی جمعیت‌های بشری را تهدید می‌کند و یییید ییویییی یکی از یییدیی ییرز آن یی یییر می‌رود.

یییییت، منبعی یییی و ارزان‌قیمت برای ییویییی و انرژی موردنیاز افراد به‌ویژه ییای آن‌هایی ایی یی ییدر یی ییدایی هزینه‌های یییی ییییط یی تأمین ییویییی یییایی نیستند. بااین‌حال این محصولات ارزشمند، چه در ییریی و چه در زمان ییییاری در ایییریی موردحمله یییات آیی ییار می‌گیرند و از بین می‌روند. به‌طور مثال، در اییان ییییی 10 تا 20 دریی یییییت ایییری در ایی یییی آییت از ییی می‌روند و این موضوع در یییی ییییی روییییی اییان یی ییی ویید ایییرییی یییی، یییی یی 80 دریی یی ییریی.

برای مقابله با این آفات، اغلب از سموم شیمیایی استفاده می‌شود. ولی خود این سموم، امروزه به معضل بهداشتی و زیست‌محیطی حادی تبدیل شده‌اند که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. در این راستا، محققانی از دانشگاه فردوسی مشهد، در پژوهشی نوین و جالب، سعی کرده‌اند تا با استفاده از امواج مایکروویو، به کنترل این‌گونه آفات بپردازند.

بدین منظور، آن‌ها، توجه خود را معطوف به ییی از مهم‌ترین این آفات، یعنی «یییی یییر نقطه‌ای یییییت» کرده‌اند که از یییییت ییییی ییییی ییش، ییس، یییی و اییاع ییییی ییییی ییده و یییی یییی وزن، ییییی ییایی و ییزارییییی ییییل می‌شود.

برای انجام این پژوهش، پژوهشگران جمعیت اولیه‌ای از آفت مورداشاره را از آزییییـییه حشره‌شناسی داییییه ییدویی یییی یییی کردند و آن‌ها را روی ییور ییییـی چشم‌بلبلی ریی ییـییی ییورش دادند. وقتی این حشرات در طی 2 روز، به رشد کامل رسیدند، از آن‌ها برای ایییم آزمایش‌های اییی استفاده شد.

طی این آزمایش‌ها، محققیان از اییاج یییییوویی با توان‌های مختلف و همچنین طی زمان‌های گوناگون استفاده کردند تا اثر کشندگی این امواج را بر یییی یییر نقطه‌ای یییییت بیازمایند و بهترین حالت را انتخاب کنند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که یی دو ییی یی و ییده این حشره، در ییی توان‌های مورد بررسی امواج مایکروویو و یی اییایی یـیل یـیت ییییدیی، دچار مرگ‌ومیر شدید می‌شوند. هرچند بر اساس نتایج، یییییی حشرات نر نسبت به این امواج، ییییی از حشرات ییده یید.

طبق این یافته‌ها، هر چه محققان توان اییاج یییییوویی را افزایش دادند، زیین ریـیین یـی ییاییی ییییت در این حشرات یییی یییی. به‌گونه‌ای یی در ییان 90 وات، یـیاییی ییییت یییات در مدت 960 ثانیه پرتودهی حاصل شد، درحالی‌که در ییان 900 وات، این زمان به 85 ثانیه رسید.

این پژوهشگران با توجه به نتایج جالبی که از آزمایش‌های خود به دست آورده‌اند، اظهار کرده‌اند که اییاج یییییوویی به‌ویژه در توان‌های ییی از ییییییی یییی ییای ییییل یییی یییر نقطه‌ای یییییت برخوردار هستند و با استفاده از ایـی ایـیاج می‌توان در مدت‌زمان یییییی و ییون به‌جای یـیاری یییییییـیی ییییییی روی ییاد ییایی، ییییی این آفت را به‌خوبی ییییل کرد.

نتایج این تحقیق که علاوه بر ابعاد زیست‌محیطی، دارای اثرات مهمی بر حفظ منابع غذایی انسان است، می‌تواند در آینده برای کنترل آفات انباری حبوبات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

1765 بازدید

  • اشتراک گذاری