Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان تیر ماه 1397

24 تیر 1397

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان تیر ماه 1397

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان تیر ماه 1397


کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران، تحلیل بازار حبوبات و خشکبار را در این قسمت گردآوری کرده اند.  این تحلیل ها توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات انجام شده است امید است به شناخت کامل تری از بازارهای خارجی و داخلی منجر گردد.

رصد کامل بازار حاکی از آن است، قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است.

عدس درشت:

پس از کاهش قیمت فروش عدس در کانادا، به دلیل عدم خرید عدس توسط هندوستان در ماه گذشته و همچنین واردات عدس از کشور روسیه و ورود حجم قابل توجه واردات عدس به ایران، قیمت این کالا در ماه قبل روند نزولی داشت.

در تیر ماه با وجود روند افزایشی قیمت دلار، این افزایش قیمت دلار تاثیری در افزایش قیمت عدس نداشته و در بازار خرید و فروش انواع عدس شاهد ثبات نسبی در قیمت ها هستیم، که می توان عوامل زیر را از عمده دلایل این ثبات دانست:

1-روند ثابت قیمت های جهانی عدس در تیر ماه

2- واردات به تناسب نیاز داخلی در ماه جاری

3-انباشت عدس از ماه های گذشته

لوبیا قرمز ایرانی:

در ماه قبل موجودی مناسب و ذخیره کافی از سال گذشته باعث ثبات قیمت این محصول در بازه زمانی یک ماهه شد. این در حالیست که افزایش قیمت لوبیا قرمز قرقیزستان در مبداء، قیمت لوبیا قرمز ایرانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است به نحوی که  شاهد افزایش محسوسی در قیمت لوبیا قرمز ایرانی بوده ایم. لوبیا قرمز ایرانی دستچین در خرید نقدی هر کیلوگرم آن 59000 تا 65000 ریال معامله می شود.

لوبیا قرمز قرقیزستان:

قیمت لوبیا قرمز قرقیزستان که در ماه گذشته به دلیل عدم واردات کافی و التهاب بازار ارز صعودی بود، در این ماه  به ثبات قابل قبولی از لحاظ میزان واردات و قیمت تمام شده رسیده است. لوبیا قرمز قرقیزستان، در تیر ماه با قیمت بین 57000 و 60000 ریال در هر کیلو به فروش می رسد.

لوبیا سفید ایرانی:

در ماه های قبل با توجه به آمار تولید داخل و حجم اندک واردات، بهای فروش لوبیا سفید ایرانی به صورت کاملا محسوسی افزایش یافته بود. در ماه جاری نیز این روند افزایش قیمت لوبیا سفید به دلیل کم شدن انباشتگی بار داخلی و نبود واردات جایگزین با کیفیت و قیمت مناسب همچنان ادامه دارد. در ماه جاری لوبیا سفید ایرانی دستچین اعلا هر کیلوگرم  75000 تا 82000 ریال معامله شد

لوبیا چشم بلبلی ایرانی:

در ماه جاری به دلیل عدم موجودی کافی  لوبیا چشم بلبلی ایرانی در بازار با روند افزایش قیمت روبرو هستیم. به طوری که هر کیلوگرم لوبیا چشم بلبلی ایرانی دستچین شده با تسویه نقدی و خرید حداقل 5 تن 64000 تا 69000 ریال قیمت گذاری شده است.

 

لوبیا چشم بلبلی خارجی:

به دلیل عدم واردات کالای مرغوب و کاهش ذخیره داخلی در ماه های قبل شاهد روند صعودی قیمت لوبیا چشم بلبلی خارجی بودیم. در ماه جاری محصول مناسب و مشابه با محصول ایرانی وارد نشده است و این خود از جمله دلایل افزایش قیمت کالای ایرانی می باشد.

لوبیا چیتی ایرانی:

در ماه های گذشته با توجه به فصل خرید بذر توسط کشاورزان، قیمت محصول با کیفیت ایرانی اندکی صعودی بود در حالی که در ماه جاری پس از کاشت کشاورزان شاهد روند ثابت در قیمت لوبیا چیتی ایرانی بوده ایم. در تیر ماه لوبیا چیتی ایرانی اعلا با سایز حداقل 7 به صورت نقدی معامله می شود و هر کیلوگرم آن در خرید حداقل 5 تن 95000 تا 98000 ریال قیمت دارد.

لوبیا چیتی خارجی:

واردات لوبیا چیتی از نقاط مختلف همچون ماه های گذشته همچنان ادامه داشته و انباشتگی محصول در داخل باعث ثبات قیمت و بعضا در برخی موارد کاهش آن شده است.

نخود ایرانی:

در ماه های گذشته با توجه به دلایلی چون پر باری محصول سال گذشته، واردات بی رویه از کشورهای گوناگون با سایزهای متفاوت و نزدیک شدن فصل برداشت نخود داخلی باعث کاهش نسبی قیمت نخود گردیده بود. این در حالی ست که در ماه جاری نخود ایرانی  با افزایش قیمت محسوسی روبرو بوده که این افزایش قیمت را می توان ناشی از دلایل زیر دانست:

  • کاهش میزان قابل برداشت به ازای هر هکتار زمین

  • از بین رفتن بخشی از محصول جدید به دلیل پر آبی و بارش زیاد


نخود خارجی:

روند صعودی واردات در ماه های اخیر باعث کاهش قیمت این محصول در بازار شده بود. در حالی که در ماه جاری با توجه به افزایش محسوس قیمت نخود ایرانی و عدم فروش نخود خارجی در بازار توسط واردکنندگان، نخود خارجی نیز به پیروی از نخود ایرانی روند افزایشی در قیمت داشته است.

ماش ایرانی:

در ماه های گذشته ذخیره داخلی کم سبب افزایش قیمت ماش شده بود. روند افزایش قیمت به دلیل عدم وجود موجودی کافی و فاصله زمانی تا برداشت محصول جدید همچنان ادامه دارد. در تیر ماه ماش درشت ایرانی دستچین هر کیلوگرم  65000 تا 71000 ریال قیمت دارد

ماش خارجی:

واردات از کشور هایی چون ازبکستان، آرژانتین و استرالیا به اندازه نیاز داخلی نبوده که این امر دلیل عمده افزایش قیمت ماش خارجی در ماه جاری است. کیفیت پایین ماش آرژانتین و افزایش قیمت ماش استرالیا در مبداء از دیگر دلایل این افزایش قیمت است. در طی دو ماه اخیر کاهش ماش آرژانتین نسبت به ادوار گذشته و همچنین گذشت زمان از فصل برداشت داخلی و همینطور نبود ذخیره مکفی داخلی به طور کلی روی قیمت ماش داخلی و خارجی تاثیر گذاشته است

دال عدس:

در ماه های گذشته با توجه به نوسانات ارزش دلار در ایران، روند صعودی محسوسی در قیمت دال عدس دیده می شد در حالی که در ماه اخیر عدم واردات به تناسب نیاز بازار، قیمت اندکی صعودی بوده است.

لپه ایرانی:

پس از کاهش قیمت در ماه گذشته، قیمت لپه ایرانی در ماه جاری از روند ثابتی پیروی می کند. به طوری که لپه آذرشهر سورت شده از 63000 تا 66000 ریال به فروش می رسد.

لپه اتیوپی:

در ماه گذشته با توجه به واردات نخود لپه برداشت  جدید از کشور اتیوپی، شاهد کاهش قیمت لپه اتیوپی بودیم و باید توجه داشت این در حالی بود که لپه اتیوپی کیفیت مطلوبی نداشت. در تیر ماه با توجه به عدم کیفیت مناسب لپه اتیوپی شاهد افزایش اندک قیمت لپه اتیوپی بوده ایم.  هر یک کیلوگرم لپه اتیوپی از 58000 تا 62000 ریال معامله می شود.

لپه استرالیا:

در ماه های گذشته طبق آمار و داده های رسمی گمرک، واردات نخود لپه از مبدا استرالیا در حجم وسیعی انجام شده است که قیمت آن بر اساس سایز نخود تعیین میگردد که به تناسب ریز، درشت بودن و یکدستی بار، قیمت متفاوت است که در ماه گذشته روند ثابتی را سپری کرده بود. لپه استرالیا با قیمت کیلویی 45000 تا 52000 ریال به فروش می رسد.

2254 بازدید

  • اشتراک گذاری