Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان  اردیبهشت ماه 1397

23 اردیبهشت 1398

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان  اردیبهشت ماه 1397



کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران، تحلیل های مختلف بازار و صنعت خشکبار و حبوبات را در این قسمت گردآوری کرده اند.  این تحلیل ها توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات انجام شده است امید است به شناخت کامل تری از بازارهای خارجی و داخلی منجر گردد.

رصد کامل بازار حاکی از آن است، قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است.

عدس


عدم واردات مناسب و حجم محدود واردات نسبت به دوره مشابه سال قبل، تغییر اولویت واردات حبوبات از گروه یک کالایی به گروه دو و سود جویی برخی واردکنندگان که کالا را با گروه یک کالایی تحویل گرفته و با قیمت بالاتر از نرخ اعلامی تعزیرات و کمتر از گروه دو کالایی به فروش می رسانند.

همچنین انبار و عدم ارایه کالا به بازار مصرف باعث افزایش قیمت این کالا در سطح عرضه شده است.

لپه


باتوجه به عدم وارادات مکفی نسبت به دوره مشابه به سال قبل، عدم موجودی مناسب ابتدای دوره و موجودی برخی وارد کنندگان باعث افزایش نامتعارف بهای فروش لپه های خارجی شده است.

همچنین با توجه به رسیدن آخر فصل نخود لپه ایرانی، افزایش قیمت بهای لپه خارجی و متاثر از بازار نا به سامان ارزی، قیمت لپه ایرانی نیز رشد زیادی داشته است.

نخود

انباشت مناسب و مکفی نخود ایرانی و خارجی از سال قبل، واردات از کشور کانادا، ترکیه و احتمال فصل پر بار در سال جدید، باعث شده است کمترین افزایش بهای حبوبات مربوط به نخود باشد.

همچنین نظارت بر فروش نخود خارجی و برخورد با متخلفان باعث تثبیت در بازار فروش نخود شده است.

لوبیا چیتی

تغییر گروه کالایی، مشکلات انتقال ارز و افزایش نرخ کارمزد حواله ارزی، عدم فروش و انبار کردن کالا توسط برخی وارد کنندگان باعث افزایش شدید بهای تمام شده و فروش انواع لوبیا چیتی خارجی شده است. که به تبع آن، با توجه به موجودی مکفی لوبیا چیتی ایرانی، بهای خرید لوبیا چیتی ایرانی نیز تحت تاثیر این بازار نابسامان قرار گرفته است.




 لوبیا قرمز 


 

بازار لوبیا قرمز نیز همچون لوبیا چیتی تحت تاثیر عواملی چون، تغییر گروه کالایی، مشکلات انتقال ارز و افزایش نرخ کارمزد حواله ارزی، عدم فروش و انبار کردن کالا توسط برخی وارد کنندگان قرار گرفته و این عوامل سبب افزایش شدید بهای تمام شده لوبیا قرمز شده است. و به تبع آن، با توجه به موجودی مکفی لوبیا قرمز ایرانی، بهای خرید لوبیا قرمز ایرانی نیز تحت تاثیر این بازار نابسامان قرار گرفته است.


لوبیا سفید و لوبیا چشم بلبلی

از بین رفتن سهم قابل توجهی از محصول در دوره گذشته بواسطه بارندگی در زمان برداشت کالا، صادرات بی رویه به کشورهای همسایه و همچنین عدم تطابق بهای فروش کالاهای وارداتی با ارزش گمرکی سامانه TSC   باعث شده است هیچگونه رغبتی جهت واردات کالاهای یاد شده مخصوصا لوبیا سفید برای شرکت های واردکننده نباشد. بهای لوبیا سفید و لوبیا چشم بلبلی در حال حاضر بیشترین افزایش را نسبت به سایر کالاها داشته است.

 

 

2025 بازدید

  • اشتراک گذاری