Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان دی ماه 1397

11 بهمن 1397

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان دی ماه 1397
کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران، تحلیل های مختلف بازار و صنعت خشکبار و حبوبات را در این قسمت گردآوری کرده اند.  این تحلیل ها توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات انجام شده است امید است به شناخت کامل تری از بازارهای خارجی و داخلی منجر گردد.

رصد کامل بازار حاکی از آن است، قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است.

لپه


لپه اتیوپی کندور و لپه استرالیا:

این محصول در این ماه شاهد ثبات نسبی قیمت بوده، امید به صدور مجوز جهاد کشاورزی و تخصیص ارز و ترخیص کالا سبب کاهش تلاطم بازار در ماه جاری بوده است.

لپه ایرانی:

روند واردات نخود برای لپه خارجی از یک سو و امکان تولید تمامی کارخانجات آذرشهر پس از رفع مشکلات تعزیرات حکومتی باعث ثبات قیمت در دوهفته اخیر این کالا شده است.

نخود

نخود ایرانی:

با توجه به ممنوعیت صادرات حبوبات، کاهش تقاضای بازار،واردات نسبی نخود و فروش بانرخ تعزیراتی یازار قیمت نخود نیز در این مدت اخیر با روند کاهشی روبرو بوده است.

نخود ترکیه:

واردات نخود ترکیه در سایزها و گریدهای مختلف و اجبار فروش با قیمت تعزیرانی باعث کنترل بازار و قیمت کالای داخلی شده است.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی ایرانی:

کاهش فروش به دلیل کاهش تقاضا در بازار، محصول با کیفیت کاشت شده در مناطق مختلف کشور سبب ثابت و تا حدودی کاهش قیمت آن در بازار شده است.

لوبیا چیتی خارجی:

لوبیا چیتی قرقیزستان و ازبک:

عدم تخصیص ارز جهت خرید به شرکت های بازرگانی مانند ماه های گذشته و کاهش محسوس موجودی در داخل سبب افزایش قیمت قابل توجه در بازار بوده است.

لوبیا چیتی چین(گرد و کشیده):

کاهش ارزش سامانه TSC گمرک برای تمامی لوبیاهای چیتی با مبادی مختلف باعث مشکلات خرید و ترخیص لوبیا چیتی چین گشته، با توجه به گذشت سه ماه از فصل برداشت چین، هنوز در سطح عرضه محصول 2018 چین موجود نمی باشد.

 لوبیا قرمز 

لوبیا قرمز ایرانی:

محصول و برداشت مطلوب در کشور و کاهش فروش از یک سو و سیر نزولی قیمت لوبیا قرمر خارجی از سوی دیگر باعث کاهش قیمت لوبیا قرمز ایرانی شده است.

لوبیا قرمز قرقیزستان:

واردات مطلوب در دو هفته گذشته و نظارت بیشتر بر روند فروش رسمی باعث افت محسوس قیمت این کالا شده است.

لوبیا سفید

لوبیا سفید ایرانی:

صادرات ماه های گذشته پیش از ممنوعیت و  عدم برداشت کشاورزان برخی از بخش های کشور در زمان مناسب، افزایش قیمت لوبیا سفید خارجی باعث سیر صعودی در قیمت این محصول شده است.

لوبیا سفید قرقیزستان:

ارزش بهای خرید بالاتر از سامانه ارزش گمرک از یک سو و مشکلات بیش اظهاری در گمرکات اجرایی باعث کاهش چشمگیر واردات این کالا شده است.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی ایرانی:

میزان بالای صادرات، از بین رفتن حجم گسترده ای از محصول و عدم واردات کالای جایگزین خارجی باعث ایجاد شیب صعودی قیمت این کالا شده است.

لوبیا چشم بلبلی خارجی(ماداگاسکار) :

با توجه به نزدیکی به فصل برداشت این محصول و نبود موجودی انبار در کشور مبدا، قیمت جهانی این کالا به شدت افزایش یافته و با توجه به سامانه ارزش و صدور سختگیرانه مجوز جهاد کشاورزی، این کالا نیز افزایش شدید قیمت داشته است.

ماش

ماش ایرانی:

حجم زیاد صادرات از یک سو و از بین رفتن محصول از سوی دیگر سبب افزایش شدید قیمت این محصول در ماه جاری شده است.

ماش ازبکستان:

هجوم تجار چینی برای خرید این محصول در مبدا باعث افزایش قیمت آن شده اند، از سوی دیگر عدم صدور مجوز جهاد و مشکلات تخصیص ارز باعث کاهش کاهش واردات و صعود بهای آن شده است.

عدس

عدس کانادا:

با توجه به عدس روس موجود در بازار همچنین کاهش تخصیص ارز به عدس کانادا و کیفیت نه چندان مناسب عدس کانادا، قیمت این کالا نزولی بوده است.

همچنین روند خرید و فروش در بازار فله نسبت به دوره های مشابه سال هایقبل به صورت محسوسی نزولی بوده است که این امر در روند کاهش برخی از حبوبات بسیار موثر بوده است.

عدس روسیه:

واردات بارهای ترخیص شده در دو هفته گذشته از مبدا روسیه، کیفیت پایین تری نسبت به محصول ابتدای فصل داشته که کیفیت های متفاوت موجود در بازار، بازه قیمت این کالا را گسترده کرده است.

عدس ریز:

کاهش تقاضا و عدم تحقق فروش صاحبان کالا از یک سو و واردات محصول 2018 از سوی دیگر باعث روند نزولی قیمت این کالا شده است.

2056 بازدید

  • اشتراک گذاری