Your browser does not support JavaScript!

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان مهر ماه 1397

25 مهر 1397

تحلیل بازار حبوبات (عدس، لپه، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید) در بازار ایران و جهان مهر ماه 1397

تحلیل بازار حبوبات : کارشناسان بازار خشکبار و حبوبات ایران، تحلیل های مختلف بازار و صنعت خشکبار و حبوبات را در این قسمت گردآوری کرده اند.  این تحلیل ها توسط کارشناسان و فعالین صنعت خشکبار و حبوبات انجام شده است امید است به شناخت کامل تری از بازارهای خارجی و داخلی منجر گردد.


رصد کامل بازار حاکی از آن است، قیمت اقلام مختلف حبوبات که جزو  کالاهای اساسی و پرمصرف در سبد مصرف غذایی خانوارها محسوب می‌شوند تغییرات قابل تاملی داشته است. 

عدس:

به سبب افزایش موجودی بار در کشور و نزدیک شدن به فصل برداشت و ورود بار جدید 2018 اندکی کاهش قیمت در این محصول دیده می شود

لپه

لپه اتیوپیو اتیوپی کندور:

در ماه های گذشته عواملی چون عدم ترخیص به موقع و تجمع بار قبل از گمرک، پلمپ اکثر کارخانه های بزرگ آذرشهر جهت بررسی میزان ورود، خروج و انباشتگی کالا سبب افزایش قیمت و کمبود بار در بازار شده است. در ححالی که در ماه جاری به سبب نظارت ارگان های دولتی، قیمت اندکی به ثبات رسیده و بازار دیگر شاهد نوسانات ماه های گذشته نیست.

لپه استرالیا:

پلمپ کارخانه های آذرشهر به دلیل انباشتگی نخود باعث کمیاب شدن لپه استرالیا در بازار شده است که پس از اعلام قیمت های مصوب فروش، به زودی شروع به کار می کنند.

 

 

نخود:

نخود ایرانی:با وجود برداشت محصول جدید، اختلاف ارزش دلار تخصیص یافته جهت واردات و بازار آزاد، سبب صادرات بی رویه نخود با کیفیت ایرانی و به سبب آن کمبود نخود در بازار و افزایش قیمت این محصول شده است.

نخود خارجی:

مشکلات پیش روی وارد کنندگان جهت اخذ مجوز جهاد کشاورزی و عدم تخصیص ارز دولتی و همچنین احتکار برخی واردکنندگان عمده باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

لوبیا چیتی:

لوبیا چیتی خارجی:

ازبک و قرقیزستان: احتکار بعضی از واردکنندگان و دپوی محصول در انبارها از عوامل کمبود لوبیا چیتی در بازار و همچنین افزایش قیمت آن بوده. وجود فاصله بین فصل برداشت جدید و بارهای گذشته عامل دیگر این افزایش قیمت است.

لوبیا چیتی چین: با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی در چین و آمادگی بارگیری و حمل به ایران در صورت نخصیص ارز دولتی، بهای این کالا ثابت خواهد ماند.

لوبیا چیتی ایرانی:

با وجود برداشت مناسب در کشور، عدم وجود لوبیا چیتی خارجی با کفیت در بازار باعث افزایش شدید قیمت شده است.(تورم حاصل از افزیش شدید بهای ارز ) 

 لوبیا قرمز :

لوبیا قرمز ایرانی با وجود ورود لوبیا قرمز برداشت جدید در بازار، قیمت این محصول به شدت صعودی بوده که پیش بینی می شود بعد از اتمام برداشت قیمت این کالا متناسب با قیمت بازار حبوبات کاهش می یابد.:

لوبیا قرمز خارجی:

قرقیزستان: با توجه به مشکلات واردات، در صورت تخصیص ارز و مجوز جهاد، قیمت کالا با توجه به انباشتگی در گمرکات کشور متعادل می گردد.

اتیوپی: با توجه به نبود کالا و نایاب بودن، گرانی بار ایرانی و قرقیز، فروش، واردات و قیمت این کالا رشد قابل توجهی یافته است

لوبیا سفید:

لوبیا سفید ایرانی: فصل برداشت آن حدود 10 روز است که شروع شده امید است با زیاد شدن مقدار بار این محصول در بازار قیمت بالای ان کاهش یابد.

لوبیا سفید قرقیز: با توجه به قرار گیری این کالا در گروه دو ارزی(تخصیص ارز در بازار ثانویه) دارای رشد صعودی قیمت بوده

لوبیا چشم بلبلی ایرانی

عدم واردات مناسب در سال جاری و واقع شدن کالا در گروه 2 ارزی سبب افزایش قیمت شده است این در حالی است که فصل برداشت این محصول شروع شده و احتمالا در هفته آینده قیمت کالا تعدیل می یابد.

قرار گیری کالا در گروه 2 ارزی، عدم ترخیص کالا از گمرکات کشور و عدم وارادات کالا توسط واردکنندگان به نسبت سال قبل سبب افزایش قیمت لوبیا چشم بلبلی و کاهش موجودی آن در بازار شده است.

ماش:

قرار گیری کالا در گروه 2 ارزی، عدم ترخیص کالا از گمرکات کشور، نزدیک بودن به برداشت جدید و عدم موجودی کافی از بار داخلی در کشور عامل افزایش قیمت ماش بوده است

2294 بازدید

  • اشتراک گذاری