Your browser does not support JavaScript!

نیاز سالانه به 250 میلیون دلار ارز در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

4 دی 1397

نیاز سالانه به 250 میلیون دلار ارز در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی
حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سالانه به 250 میلیون دلار ارز نیاز دارد

نیاز ارزی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سالانه 250 میلیون دلار است که به صورت ارز مبادله ای برای حمایت از تولید و جلوگیری از افزایش قیمت ماشین آلات اختصاص می یابد.


رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با اعلام این مطلب افزود: ارز 4200 تومانی به خدمات پس از فروش ماشین های وارداتی، ماشین های وارداتی که در تولید محصولات اساسی فعالیت دارند مانند ماشین های برداشت برنج و پنبه و برای تامین قطعات و اجرای برخی ماشین آلات تولید داخل که از خارج وارد می شود، پرداخت خواهد شد.


دکتر کامبیز عباسی در عین حال گفت: در بخش مکانیزاسیون، خوداتکایی 90 تا 95 درصدی به صنعت داخلی داریم.


وی درباره ضرورت تامین لاستیک، در حوزه ماشین های کشاورزی نیز اظهار داشت: سالانه 300 هزار حلقه لاستیک برای ماشین های کشاورزی نیاز است و ما به حوزه صنعت کشور پیشنهاد داده ایم سهمیه ای را برای تامین لاستیک مورد نیاز ماشین های کشاورزی اختصاص دهند.


عباسی قیمت بازار آزاد لاستیک در بخش کشاورزی را قابل قبول ندانست و تصریح کرد: در صورت عدم تامین به موقع لاستیک مورد نیاز تراکتورها و کمباین های کشاورزی، فصل کاشت و برداشت از دست می رود.


وی با بیان این که افزایش قیمت لاستیک در برخی موارد 2 برابر شده است، از حوزه صنعت کشور خواست تامین لاستیک برای کشاورزان را در اولویت کار خود قرار دهد.


رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی گفت: یک تراکتور بعد از سه سال و کمباین بعد از پنج سال نیاز به لاستیک دارند.


وی همچنین از حوزه سوخت کشور نیز خواست کارت سوخت برای کشاورزان تهیه کند.


عباسی با اشاره به این که سوخت بخش کشاورزی 8 درصد کل سوخت کشور را به خود اختصاص می دهد، اظهار داشت: از این 8 درصد سوخت، 4 دصد گازوییل در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی مصرف می شود.


وی قاچاق سوخت در بخش ماشین های کشاورزی را نزدیک به صفر دانست و تصریح کرد: کشاورزان علاوه بر 4 درصد سوختی که مصرف می کنند مجبورند از سایر حوزه ها مانند حوزه خودرو سوخت مورد نیازشان را تامین کنند.


عباسی ادامه داد: اخیرا بر مبنای کارت بانکی،پیشنهادهایی برای تامین کارت سوخت کشاورزان مطرح شده است و در مجموع 450 تا 460 هزار دستگاه تراکتور و کمباین باید هر چه زود تر صاحب کارت سوخت شوند.


وی یکی از اهداف پلاک گذاری ماشین های کشاورزان را تهیه و صدور کارت سوخت برای کشاورزان عنوان کرد و گفت: ظرف 5 سال اخیر 212 هزار دستگاه تراکتور و کمباین پلاک گذاری شده اند که رشد 10 برابری نسبت به سال 91-90 نشان می دهد.


عباسی در ادامه با بیان این که مکانیزاسیون سهم 35 درصدی در تولید محصولات کشاورزی دارد، اذعان داشت: مکانیزاسیون در دولت یازدهم و دوازدهم در تمام زیر بخش های کشاورزی پیگیری می شود به طوری که هم اکنون 80 درصد عملیات در شالیزارهای برنج مکانیزه شده و در 95 درصد مزارع گندم و جو آبی و دیم برداشت به صورت مکانیزه انجام می شود.


وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید 10 تا 12 درصد شالیزارها مکانیزه بوده است.


رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، کاهش 50 تا 60 درصدی هزینه تولید، افزایش درآمد، کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی و برداشت برنج در کوتاه مدت توسط کمباین را از مزیت های توسعه مکانیزاسیون برنج عنوان کرد.


وی در همین حال تصریح کرد که با توسعه مکانیزاسیون، ضایعات برنج به یک تا 1.5 درصد کاهش یافته است.


عباسی درباره مزارع گندم و جو نیز گفت: با توسعه ماشین های کشاورزی طی این پنچ سال، 8.2 میلیون هکتار از اراضی گندم و جو دیم و آبی کشور در یک بازه زمانی 6 تا 7 ماهه و با ضایعات کمتر از 4 درصد برداشت می شوند.


وی خاطر ناشن کرد که در ابتدای دولت تدبیر و امید، مکانیزاسیون گندم نزدیک به 45 درصد بود که اکنون این عدد به 75 درصد رسیده است.


عباسی اظهار داشت: ضایعات غلات پیش از دولت تدبیر و امید 8 درصد بود و اکنون 4 درصد شده که سهم مهمی در تولید کشور دارد.


وی ادامه داد: در حال حاضر، در محصولات ردیفی مانند ذرت دانه ای و علوفه ای 99 درصد کاشت و برداشت مکانیزه انجام می شود.


عباسی با اذعان به این که در تامین تراکتور در کشور مشکل وجود ندارد، گفت: طی پنج سال اخیر با تامین اعتبارات دولتی و ارایه تسهیلات بانکی بیش از 97 هزار دستگاه تراکتور در اختیار جامعه کشاورزی قرار گرفته است.


وی اضافه کرد: طی این مدت 2100 کمباین، برداشت غلات وارد مزارع شده در حالی که میانگین تامین کمباین پیش از این دولت، سالانه 100 تا 200 دستگاه بود.


رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از رشد 137 درصدی مکانیزاسیون باغی طی پنج سال اخیر نیز خبر داد و اذعان داشت: طی این مدت، 7 هزار دستگاه انواع تراکتورهای باغی وارد عرصه های باغی کشور شده است.


وی درباره توسعه کشاورزی حفاظتی گفت: تا کنون دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گرفته که به صرفه جویی در مصرف آب و سوخت و همچنین بهبود ساختمان خاک کمک می کند.


عباسی افزود: در دولت تدبیر و امید نزدیک به 20 هزار دستگاه ماشین های حفاظتی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.


وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 19.5 درصد اراضی گندم آبی کشور، 15 درصد گندم دیم، 14 درصد جو دیم و آبی، 34 درصد ذرت و 20 درصد اراضی کلزا تحت عملیات کشاورزی حفاظتی قرار دارد.


عباسی پیش بینی کرد تا پایان برنامه ششم توسعه 45 درصد اراضی کشاورزی تحت روش های کشاورزی حفاظتی قرار گیرد.


وی اذعان داشت: با روش های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی در هر هکتار 3 تا 4 هزار متر مکعب مصرف آب آبیاری خواهیم داشت.


عباسی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری های نوین، گفت: ما به دنبال تکنولوژی های مبارزه با سرمازدگی و تگرگ هستیم و در این راستا سامانه نوین ضد تگرگ با امواج صوتی را از ارمنستان وارد کشور کرده و بومی سازی کردیم و در اختیار بخش کشاورزی قرار داده ایم.


وی افزود: کشرو ما با سرمازدگی و تگرگ مواجه است و طبق آخرین آمار 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت خسارت های سرمازدگی و تگرگ قرار داشته و خسارت ناشی از آن نیز 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.


عباسی اظهار داشت: اگر بتوانیم در سطح 600 هزار هکتار، 5 میلیون تومان برای فناوری نوین هزینه کنیم، دیگر این خسارت ناشی از تگرگ و سرمازدگی را نخواهیم داشت.


وی گفت: ما تا کنون هشت تا 9 تکنولوژی نوین را شناسایی و وارد کشور کرده ایم.


عباسی درباره اعتبارات مکانیزاسیون تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات ریالی نداریم به طوری که هر ماه حدود 140 تا 150 میلیارد تومان تسهیلات جذب مکانیزاسیون کشاورزی می شود.

1908 بازدید

  • اشتراک گذاری