Your browser does not support JavaScript!

ایران از ارکان اصلی برنامه به‌ نژادی گندم دنیا و پیشرو در اصلاح نژاد گندم، حبوبات و جو

19 بهمن 1396

ایران از ارکان اصلی برنامه به‌ نژادی گندم دنیا و پیشرو در اصلاح نژاد گندم، حبوبات و جو
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران یکی از ارکان اصلی برنامه به‌نژادی گندم در دنیا و پیشرو اصلاح نژاد گندم آبی دیم، حبوبات و جو است.



دکتر زند در مصاحبه با رسانه های کشور به مناسبت سی و نهمین دهه فجر انقلاب اسلامی:

ایران یکی از ارکان اصلی برنامه به نژادی گندم در دنیا و پیشرو اصلاح نژاد گندم آبی دیم، حبوبات و جو می باشد


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر زند در نشست خبری با خبرنگاران همزمان با سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن ارائه گزارشی از اهم آخرین دستاوردهای سازمان، 6 حوزه از فعالیت‌های سازمان شامل پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، نظارت و ثبت و گواهی نهاده ها، ترویج کشاورزی ، آموزش کشاورزی و مدیریت ذخایر ژنتیکی نام برد.


وی با اشاره به معرفی سالانه 150 یافته جدید توسط محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت: تا پایان سال 25 رقم جدید زراعی و باغی که متحمل به شرایط کم آبی، مقاوم به بیماری ها و آفات ، دارای افزایش عملکرد کمی و کیفی بیشتر معرفی و از30 آفت کش جدید کم خطر رونمایی خواهد شد.


زند نقش‌آفرینی سازمان در اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های شاخص پژوهشی این سازمان نام برد و افزود: ایران یکی از ارکان اصلی برنامه به‌نژادی گندم در دنیا است و در زمینه اصلاح نژاد گندم آبی گندم دیم حبوبات و جو دارای به نژادگرهای پیشرو است.



وی همچنین از اجرای پروژه مشترک پژوهشی در تعامل با موسسه تحقیقاتی بین المللی سیمیت خبر داد و افزود: سال جاری با اجرای این پروژه حدود 1700 لاین پیشرفته و امید بخش گندم نان بهاره، گندم نان زمستانه، گندم نان در حوزه دیم در کشور کشت شد که به زودی با اجرای این پروژه برنامه تولید بذر گندم با تکثیر لاین های جدید بهبود پیدا خواهد کرد.

زند در زمینه انتقال دانش فنی به بخش خصوصی، تعداد قراردادهای واگذاری دانش فنی را در سال گذشته 150 عنوان اعلام کرد و از انعقاد 50 قرارداد جدید تا پایان سال جاری خبر داد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تولید محصولات فناورانه را از دیگر زمینه‌های فعالیت این سازمان نام برد و در توضیح آن عنوان داشت: تولید 6500 تن هسته اولیه انواع بذور ، تولید 23 میلیون دوز واکسن انسانی ، تولید 4میلیون دوز آنتی ژن تشخیصی، تولید 140 هزار آمپول از پادزهر و تولید 2/3 میلیارد دوز واکسن دام و طیور از جمله دستاوردهای بخش های تحقیقاتی سازمان در زمینه تولید محصولات فناورانه است که در سال جاری رشد چشمگیری در مقایسه با سال گذشته داشته است.


رئیس سازمان با اعلام این مطلب که در زمینه تولید هسته های اولیه گندم، بذر،جو،پنبه خودکفا هستیم به ظرفیت‌های بی‌بدیل تحقیقات کشاورزی ایران اشاره کرد و علت واردات در برخی محصولات فناورانه کشاورزی را وجود بازار رقابتی عنوان داشت.


ثبت و نظارت بر تولید بذر و نهال و کود و سم از دیگر حوزه های فعالیت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که دکتر زند در بیان اقدامات انجام شده در این زمینه اعلام داشت:کل میزان بذر گواهی شده تولید داخل در سال 92 معادل 330 هزار تن بوده است که در سال جاری این میزان به 600 هزارتن خواهد رسید و هم چنین نظارت بر تولید نهال گواهی شده در سال 92، 15 میلیون اصله بوده است که تا پایان سال جاری این میزان به بیش از 18 میلیون اصله خواهد رسید.


وی همچنین از توسعه نظارت الکترونیک مزارع تولید بذر گواهی شده، خبر داد و افزود: اکنون کلیه شرکت‌های تولید بذر رتبه‌بندی شده‌اند و 105 هزار هکتار از مزارع تولید بذر گواهی شده تحت نظارت الکترونیکی قرار گرفته است که به زودی این میزان به 100 درصد افزایش خواهد یافت.


این مسوول اجرای برنامه کنترل گواهی کیفی کود و سم توسط سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را موفق ارزیابی کرد و عنوان داشت: با اجرای این برنامه 8000 برند فرمول کودی در کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است که از این تعداد 18 درصد آن ها تقلبی تشخیص و از چرخه مصرف حذف شد ضمن این که این برنامه درباره سموم نیز به اجرا درآمد و 3 درصد از سموم بی کیفیت از بازار خارج شد.


وی افزایش سرانه ارائه آموزش‌های رایگان به بهره‌برداران را از دیگر افتخارات سازمان در این دوره نام برد و بیان داشت: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در چهارسال گذشته از ارائه آموزش های مقطعی به سمت آموزش بهره‌برداران و توانمندسازی آنان تغییر کرده است که در این راستا توسط سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی موفق به افزایش سرانه آموزش بهره برداران از 55 دقیقه برای هر نفر در سال 92 به 259 دقیقه برای هر نفر در سال 96 شده است.


وی همچنین ارائه محتوای ترویجی به صورت آنلاین و رایگان در تالار ترویج و فنون کشاورزی را که تاکنون 2400 محتوای آموزشی که تلفیقی از جدیدترین یافته های علمی و تجربی است را برای کلیه بهره‌برداران و کشاورزان قابل دسترس خواند.


حوزه ترویج یکی دیگر از 6 حوزه فعالیت های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که رئیس سازمان در این زمینه بیان داشت: اجرای نظام نوین ترویج و استقرار 10 هزار کارشناس در 10 هزار پهنه کشاورزی از دستاوردهای اجرای این طرح در کشور است ؛ به طوری که در سال 92 به ازای هر 3130 کشاورز در کشور یک مروج وجود داشت ولی اکنون به ازای هر 530 کشاورز یک مروج در روستاها و عرصه های تولیدی وجود دارد.


رئیس سازمان هم چنین گردآوری وبارگذاری اطلاعات 3 میلیون و 730 هزار کشاورز را از دیگر دستاوردهای اجرای نظام نوین ترویج دانست و راه اندازی سامانه اطلاعات کشاورزان را از اقدام های بی نظیر سازمان در سال جاری نام برد.


دکتر زند حفاظت از ذخایر ژنتیکی را یکی دیگر از 6 حوزه فعالیت های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نام برد و با بیان اینکه که تاکنون ایران از وجود قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی بی بهره بوده است از تصویب این قانون بعد از 4 سال توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی با ابلاغ این قانون و تدوین ساز و کارهای مدیریت ذخایر ژنتیک کشور گام مهمی در قانون مند شدن ورود و خروج منابع بی بدیل ژنتیکی کشور برداشته شود.



1934 بازدید

  • اشتراک گذاری