Your browser does not support JavaScript!

آغاز برداشت نوبرانه زعفران

8 مهر 1398

آغاز برداشت نوبرانه زعفران
برداشت نوبرانه زعفران از 20 مهر آغاز می شود

حسینی از آغاز برداشت نوبرانه زعفران از 20 مهر در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید به بیش از 500 تن برسد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران، از آغاز برداشت نوبرانه زعفران از 20 مهر در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که امسال تولید زعفران به طور متوسط با افزایش 10 درصدی نسبت به سال قبل به بیش از 500 تن برسد.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو زعفران نسبت به ابتدای سال 2 تا 3 میلیون کاهش یافته است، افزود: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران دسته‌ای 6 میلیون و 500 هزار و حداکثر زعفران نگین 9 میلیون و 500 هزار تا 10 میلیون تومان است.

حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه 10 تا 15 درصد زعفران تولیدی در داخل و مابقی صادر می‌شود، از این رو به سبب رشد تولید زعفران و افزایش سطح زیر کشت رفع معضلات صادرات امری ضروری است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران هدف صادراتی زعفران تولیدی را 50 کشور اعلام کرد و افزود: علی رغم آنکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا به شمار می‌رود، از این رو 120 تا 130 کشور از ما دور هستند که دولت با بکارگیری برخی تمهیدات باید مشکلات صادرات را مرتفع کند چرا که عدم‌ حمایت از توسعه صادرات با شرایط فعلی تولید همخوانی ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: اگرچه گمرک آمار جدیدی از خرداد به بعد اعلام نکرده، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که صادرات نسبت به سال قبل رشدی نداشته است چرا که خریداران خارجی منتظر ورود محصول نو به بازار هستند و تنها به اندازه نیاز روزمره خرید می‌کنند.

حسینی قیمت زعفران در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به افزایش تولید و عرضه انبوه در برابر کاهش تقاضا بعید است که نوسان خاصی در قیمت ایجاد شود.

عضو شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: با وجودآنکه ایران تنها تولید کننده زعفران در دنیا به شمار می‌رود که امکان رقابت سایر کشور‌ها با ما وجود ندارد، از این رو به سبب معضلات صادرات بعید است که رشد مورد نظر صادرات تا پایان سال محقق شود.

1531 بازدید

  • اشتراک گذاری